Home > #Hoofdnieuws > Trekt Mercedes de stekker uit de klassieke autosport?

Trekt Mercedes de stekker uit de klassieke autosport?

Het was al wat later op de avond dat Mercedes gisteren aankondigde dat het einde 2018 uit DTM zou stappen ten voordele van een engagement in de Formule e. Met die aankondiging sluit Mercedes zich aan bij een ondertussen ellenlang rijtje van constructeurs die de klassieke autosport op hoog niveau de rug toekeren, om elders, in een meer hippe en stedelijke omgeving hun ding te gaan doen. Een trend die ondertussen voor drama’s aan het zorgen is.

Even de gegevens op een rijtje. 18 jaar lang zal Mercedes onafgebroken in DTM geracet hebben. En als we alle jaren van DTM rekenen, dan komt het merk uit Stuttgart aan 26 seizoenen, met tien rijderstitels en 13 teamtitels. 183 maal won een Mercedes een race, 540 maal stond een rijder van het merk op het podium. Tot daar de sommetjes en statistieken.

Wat met de autosport?

Met de aankondiging van het stopzetten over anderhalf jaar van het programma in DTM, legt Mercedes meteen een bom onder het Duitse toerwagenkampioenschap… Want zien BMW en Audi überhaupt nog de zin in van een serie met twee, net nu het aantal wagens per merk al tot 6 beperkt is? Bovendien is het DTM niet het enige hoogstaande kampioenschap dat lijdt en bloedt… Indien Porsche – zeker met een nieuwe industrieel schandaal dat om de hoek loert -, morgen uit het WEC stapt, wat blijft er dan van het WK uithouding over? En mogen we in het geval van het WTCC vandaag sowieso nog over een WK spreken? DTM, WTCC, WEC… Er blijft op circuit, los van de F1, niet veel meer over van de (wereld)kampioenschappen waar constructeurs hun ding doen. In LMP1 blijft mogelijk alleen Toyota over, in WTCC is er Volvo, in DTM voorlopig Audi en BMW…

We maken even abstractie van de rally(cross)sport – vreemd genoeg stelden we eerder vast dat net die takken ook in eigen land goed bezig zijn -, en dan moeten we vaststellen dat de klassieke autosport op circuit meer en meer ‘kundensport’ wordt, met andere woorden klanten die een product bij een constructeur kopen en inzetten. Die tendens zien we in alle GT3-series, maar ook TCR, LMP2, LMP3 en uiteraard alle merkencompetities… Voorwaarde voor deze constructie is een geldschieter, onder de vorm van een gentlemen driver, een mecenas, een wilde weldoener…

Elektriciteit in de lucht

En last but not least… stellen we vast dat in Formule e met BMW, Mercedes, DS Citroën, Audi, Renault, Mahindra, Porsche en Jaguar, niet minder dan 8 constructeurs aanwezig zijn, deels diegene die de klassieke autosport de rug hebben toegekeerd. Een teken aan de wand?

 

Wordt vervolgd…