Home > Circuit > Op naar de Elzas voor de 2CV Racing Cup!

Op naar de Elzas voor de 2CV Racing Cup!

De competitie die is voorbehouden voor de 2PK racemachines is vooral bekend omwille van de beroemde 24 Uren 2 CV. Die staan op het circuit van Francorchamps geprogrammeerd voor de herfst, maar de harde kern van de 2PK raceteams nemen deel aan een echt kampioenschap dat een heel seizoen duurt. Zo hebben de drijvende krachten achter de “eendjes” na het startschot met de Trophée des Fagnes in Francorchamps en de wedstrijd “2CV Challenge Club” van Croix-en-Ternois, nu een afspraak op het mooie circuit van “l’Anneau du Rhin” (de ring aan de Rijn), in Blitzheim.

En voor deze tweede proef van 6 uren (zaterdag in het tweede helft van de dag en de avond), vulden een twintigtal teams hun inschrijvingsformulier in. Het zullen dus zeer geanimeerde debatten worden in een typisch kader in het oosten van Frankrijk. Zoals de traditie het wil, is de categorie “hybride” het beste gevuld. En na het succes van wagen #23 Kimy Racing in de Belgische Ardennen en het nummer #42 BNLL 1 in het noorden van Frankrijk zal het zeer moeilijk te voorspellen worden wie het zal halen tijdens deze afspraak in de Elzas.

Beide combinaties, de #23 Kimy Racing (Vigneron-Gasperin-Boulange) en de #42 BNLL 1 (Car-Coppieters-Lacoste) zijn uiteraard van de partij en vastbesloten om nogmaals te scoren, maar ze zullen rekening moeten houden met andere, sterke teams. Want wie we ook van dichtbij moeten volgen in de Elzas is de wagen nummer #3 Splifar by TDS (met de Fransman Jérôme Demay, die uit het wereldje van de GT4 races komt, naast de Belg Michaël Berben), het nummer #5 La Botte (met twee ex-winnaars van de 24 Uren 2PK, Furlotti en Carrere), de #11 Manitou (Vandermosten-Moureau), de #14 BMR 1 (Blaise-Blaise-Marquet), de #18 2CV Passion Trapanelle (Hauris-Latragna-Vynckier-Chenier), de #38 Nousaussinet (Naisse en Bouillon Zwitser Hausamman), de #55 AG Racing Box (Abrahams-Abrahams-Jaminet), de #65 BNLL 2 (Crespin-Crespin-Jossieaux), de #70 CGS Racing Team (Hooreman-Hooreman), de #111 JMCE 1 (Licops-Lacroix) of ook nog de #129 Beaufort (Van Gysegem-Lugens). En aan deze lijst moeten we nog de Fransmannen Jean-Michel Baudry en Matthieu Meunier toevoegen, die een thuiswedstrijd rijden op de #61 Styl’Auto, en ook de Brit Peter Dalkin, die zijn gewoonlijke #53 Wingrove Racing zal inzetten.

Patrick Cousin, Loïc Franzen en Karel Dropsy zitten een beetje op hun eentje in de categorie Prototypes, en zullen het zich ter harte nemen om een positie in het algemene klassement na te streven met de #88 Racing Team Gaumais, die wordt voortgestuwd door een Citroën motorblok.

In de overige categorieën is de kans op een Franse zege zo mogelijk nog groter. In de klasse van de “Améliorées” (wagens met aangebrachte verbeteringen), vertrekken Thomas Lercher, Thierry Ehrhardt en Thierry Mazurier als favorieten met hun #68 Team FG 68, hoewel uiteraard hun landgenoten Jean-Eric Brethenoux, Ségolène Brethenoux en Stéphane Vermylen zich niet zullen laten wegcijferen. Zij worden bijgestaan door de Belgen Marc de Well en Philippe Courtois op de #90 2CV de Feu. En wat het tricolore gezelschap betreft op de #602 Brokensport, samengesteld uit François Asselborn, Romain Le Conte, Eric Larreur en Romuald Cadot, zij zullen voornamelijk inzetten op de betrouwbaarheid aan het stuur van hun “Classique”.

Op vrijdag 23 juni zijn er de vrije trainingen tussen 11u05 en 11u30 en van 17u50 tot 18u20. Zaterdag 24 juni wordt de belangrijkste dag, met de kwalificaties tussen 10u15 en 10u45 en de wedstrijd over 360 minuten, die staat geprogrammeerd tussen 15u45 en 21u45. Kwestie van ook nog een mooi feest te kunnen houden na de finish, nu in deze tijd van het jaar de dagen langer zijn. Fans van de twee-peekaatjes, op naar de piste!