De C1 Racing Cup werd afgelopen winter gelanceerd en de nieuwe democratische merkencup wekte heel wat interesse op in ons land, in zoverre dat de eerste competitiekits, die door de VZW C1 Racing Teams verkocht worden, al snel een nieuwe eigenaar vonden.
“We wisten vooraf dat het lanceren van een nieuwe competitie een seizoen zou vergen”, weet Robert Van Gysegem, secretaris van de VZW. “We kunnen nu echter zeggen dat we op de planning voorliggen. De 10 kits zijn ondertussen verkocht en dat betekent dat we nog eens 5 kits extra besteld hebben. Voor alle teams geldt dat we zouden willen afronden tegen de 24 Heures 2CV, waar de C1 Racing Cup gaat rijden. We weten nu dat de prestaties vergelijkbaar zijn met de prestaties van de goede bolides uit de categorie 2CV prototypes, die de dubbele race rond de klok betwisten. Meerdere wagens zijn in opbouw, de herfst wordt dus de testperiode voor iedereen!”
Dat betekent echter niet, dat de wagens van de C1 Racing Cup ondertussen nog niet zouden gereden hebben… Na de Trophée des Fagnes in het begin van het seizoen, namen drie wagens deel aan een manche van de 2CV Challenge Club in Croix-en-Ternois.
“Op onze vraag reden de C1 buiten klassement”, gaat Léonard Licops, voorzitter van de VZW verder. “We wilden ons product aan de wereld voorstellen, en dat aan een zo groot mogelijk racepubliek. Wel de resultaten overtroffen de verwachtingen. We hebben zelfs de kans gehad om in één van de C1 Racing Cup iemand als Johan Huygens te laten rijden, een man die toch al heel wat autosportwatertjes heeft doorzwommen… Hij aarzelt niet om zich te meten met jonge kerels uit de karting of met de echte amateur die met de autosport kennis maakt. We hoorden niet één negatieve opmerking! In tegendeel, de rijders die een relais reden, vonden het aangenaam en bovendien, het is en blijft bereikbaar!”
Nog een goed teken voor de toekomst van de C1 Racing Cup: vijf wagens zullen de start nemen van een volgende race van de 2CV Racing Cup, op 23 en 24 juni op het circuit van Anneau du Rhin, in de Elzas. Het betreft een wedstrijd van zes uur! “De eerste wagens zijn die van Joris Mans, Julien Collette en het team Beaufort Racing”, gaat Robert Van Gysegem verder. “Tijdens de meeting van de 24 Heures 2CV, verwachten we een 15-tal wagens uit ons land, maar ook bolides uit de C1 Racing Cup in Engeland en Nederland. Dat maakt dat we een 30-tal van de nieuwe wagens zullen zien, naast een 60-tal 2CV! Dat verklaart waarom zoveel mensen er voor de eerste maal graag bij zouden zijn.”
De verantwoordelijken van de C1 Racing Cup hebben uiteraard nog heel wat ideeën. Daarom wordt het einde van hun sportieve seizoen niet het weekend van de 24 Heures 2CV, op 21 en 22 oktober, maar wel dat van 25 en 26… november, op het Circuit Jules Tacheny in Mettet!
“Dat betekent dat we een laatste afspraak krijgen, waar we heel wat lessen kunnen uit trekken, maar we gaan ook een race zien in waarschijnlijk niet echt goede weersomstandigheden. Dat betekent uiteraard dat we ons aan spektakel kunnen en mogen verwachten.” weten Robert en Léonard. “We weten dat we niet heel vroeg de aankondiging van onze C1 Racing Cup hebben gedaan, maar dat neemt niet weg dat we in erg goede omstandigheden werken aan het seizoen 2018, een eerste volledig seizoen met onze gloednieuwe Cup!”