[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Barcelona wordt het eerste raceweekend voor de deelnemers aan het GP3 kampioenschap 2017. Drie voorseizoens- testsessies werden er al gehouden, zonder dat er al te veel grote conclusies konden getrokken worden uit de diverse sessies.
In Estoril, in maart, zagen we de rookies Raoul Hyman (Campos Racing) en George Russell (ART Grand Prix) aan de top van de tabellen in wisselende weersomstandigheden, voordat Jack Aitken (ART Grand Prix) iedereen in het ongelijk stelde. Mid-april in Barcelona toonden Arjun Maini (Jenzer Motorsport) en Nirei Fukuzumi (ART Grand Prix) zich de snelsten tijdens de ochtend maar Dorian Boccolacci (Trident) was de beste in beide namiddagsessies. Eind april in Valencia tenslotte leek Boccolacci te bevestigen maar George Russell topte de andere sessie en op dag 2 namen Leonardo Pulcini (Arden International) Jack Aitken en Alessio Lorandi het over.
In 2017 zal in de GP3 voor het eerst een DRS-systeem worden gebruikt (6x te activeren in Race 1, en 4x in Race2), het zal voor alle rijders wennen worden. Het startveld bestaat uit 19 rijders, verdeeld over 6 teams. Belgen zijn er niet bij. En met 9 rookies (quasi de helft van het veld) ligt er eigenlijk geen uitgesproken favoriet vast, al lijken routiniers als Aitken, Lorandi en misschien Joerg een voordeel te hebben. Maar veel wordt ook verwacht van Open F3 kampioen Pulcini of de Franse vice-kampioen Formule Renault (Europa + NEC!) Boccolacci. Voor het overige hebben een aantal rijders, nu al, een connectie met de F1. Santino Ferrucci wordt naar voren geschoven als grote, Amerikaanse F1 hoop. Een Arjun Maini heeft nog maar weinig kaarten om op tafel te leggen maar de Indiër werd ingehaald als Haas F1 development driver. En natuurlijk is er nog Tatiana Calderon, de Colombiaanse die al enkele jaren rondwaart in de toeleveringscategorieën en bij Sauber een ontwikkelingsrol mag waarnemen. Eén naam valt op: Giuliano Alesi, inderdaad, zoon van… Maar veel adelbrieven heeft de jonge Giuliano nog niet voor te leggen.
Maar de grootste hamvraag is misschien wel: wat zal met de GP3 gebeuren? Met de invoering van de DRS zit de GP3 nu op één lijn met de andere categorieën maar in de nieuwe trapjeslogica van de FIA is de serie de vreemde eend in de bijt… Immers, in de ideaalwereld is de ladder F3-F2-F1 en niet GP3-F2-F1… Dus, wordt de GP3 op termijn de F3, en wat gebeurt er dan met de Europese F3 competitie? Of wordt de F3 competitie geïncorporeerd in de Grand Prix weekends? En zal de GP3 dan verdwijnen. Hoedanook, voorlopig is het nog even genieten van een twintigtal jonge wolven, die voeten vooruit op de eerste bocht afstormen in machines met ronkende V6 motoren van 3.4-liter… Real racing!
[/et_pb_text][et_pb_gallery admin_label=”Galerij” gallery_ids=”3260,3262,3261,3263,3264″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”on” auto_speed=”5000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]