[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Het blijft moeilijk om deze rally de Wallonie te lezen. Niet enkel Abbring en Peugeot schreven hun naam bovenaan de tabellen op de diverse proeven. Ondertussen meldden ook Dilley, Verschueren en Bonjean zich aan als scratchwinnaars. Vooral Verschueren lijkt met de GoDrive skoda Fabia R5 te willen aandringen maar voorlopig blijft de voorsprong van Abbring behouden. Die staat nu op 13.7 seconden voordeel tegenover Verschueren. Dilley staat voorlopig derde maar moet een in goede vorm verkerende Ghislain de Mevius in het oog houden die op slechts 6 seconden van hem blijft.
De meerdaagse rally begint echter zijn tol te eisen. Zo heeft Dilley problemen met het gaspedaal van zijn Hyundai R5 en sukkelde P-J Maeyaert de hele dag met de turbodruk en de koppeling van zijn Fiesta R5. De opgavelijst is ondertussen stevig aangegroeid. De Juniors Boxoen en Munster gingen vanmorgen deftig van de baan. Hun voorbeeld werd gevolgd door Benoit Allart die de Skoda parkeerde nadat hij met een vernielde achterwielophanging en wiel niet meer naar de service geraakte. Cherain zette de DS3 R5 aan de kant nadat hij eerder even van de baan ging en een paaltje raakte. “Ik zag het ding door de deur komen”, sprak copiloot Delmelle, die wees op een indrukwekkende scheur in de metalen portier. Maar blijkbaar werd ook de uitlaat geraakt want Cherain stopte nadat hij door de uitlaatgassen was bevangen. Serderidis tenslotte, zette de C4 WRC opzij nadat hij versnellingsbakproblemen kreeg.
Ook bij de Juniors werd het een slagveld met benevens Munster en Boxoen, ook een herstart voor Bedoret en de Peugeot 208 R2 na de Citadel. Er staat echter geen maat op het meesterschap van Guillaume De Mevius, die meer dan een minuut voorsprong telt op de Opel Adam van Delhez. De RACB National Team rijder zette de Peugeot op een voorlopige 18de plaats algemeen en dat is met een plateau als dat van de Wallonie een opmerkelijke prestatie. “De wagen is uitstekend voorbereid dor het team”, stelde Guillaume, “en de Peugeot is ook een zeer valabele wagen. In tegenstelling tot de Porsches bijvoorbeeld, kan ik met de 208 wel overal voluit gaan. Neen, het is allesbehalve een gezapig tempo dat we er op nahouden!”
Drama was er bij de Historics waar de leider van het eerste uur, Robert Droogmans, de handdoek moest gooien na de derde passage op Arbre. De motor van de mooie Manta 400 stokte bij het aanzetten na de finish in Arbre en ondanks vele raadgevingen en verwoede pogingen om de wagen weer tot leven te brengen, volgde de opgave. En even later, op de aansluitende proef in Malonne, stond ook Stefaan Prinzie aan de kant. De West-Vlaming had in de voorafgaande service nog de versnellingsbak laten vervangen en gaf na Arbre aan dat alles perfect werkte. Maar even later bezegelde een kapotte aandrijfas zijn lot. Dat alles was in het voordeel van Hubert Deferm, die met de Ford Escort voor een kleine 20 seconden naar de leiding gaat bij de Historics. Robin Maes, tweede op de Camel BMW M3, pakte de zaken doordacht aan. “Vanavond de wagen zonder akkefietjes naar het gesloten wagenpak brengen”, sprak hij eerder op de dag. “De wedstrijd is nog lang genoeg!”
En morgen wordt het opnieuw een zware dag, met nog twee lussen van vier proeven. Acht ritten dus nog tegen de chrono, vooraleer we weten wie morgen de opvolger wordt van Freddy Loix in de Wallonie…
(foto’s: V. Deleersnijder)
[/et_pb_text][et_pb_gallery admin_label=”Galerij” gallery_ids=”2861,2862,2864,2865,2866,2867,2868,2869,2873″ gallery_orderby=”rand” fullwidth=”on” orientation=”landscape” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”on” auto_speed=”5000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]