Winters… Ze duren lang en zeker in de autosport. We zijn eind april en eindelijk gaan onze twee belangrijkste kampioenschappen op circuit, de TCR Benelux en de Belcar Endurance van start. Plaats van afspraak is het circuit van Spa-Francorchamps. Hoe dan ook de autosport zit weer in de lift, na enkele moeilijkere jaren en dat blijkt ook in de paddock van Spa, na een veel te lange winter…
Ere wie ere toekomt, laten we beginnen met de TCR Benelux. Het zag er niet altijd even goed uit voor het toerwagenkampioenschap dat aan zijn tweede seizoen toe is. Maar wie gelooft in zijn missie en hard werkt, komt altijd ergens op een punt uit. Dat punt is 17 wagens, een zeer aanvaardbaar aantal voor sprintraces, maar wat vooral opvalt, is de kwaliteit van het deelnemersveld. Sterren een aanstormend talent uit eigen land, maar vooral een reeks prachtige namen uit de rest van de toerwagenwereld. Wereldkampioenen, winnaars van WTCC-races, de leider in de TCR International… de sprints op zondag worden een lust voor het oog van de echte autosportliefhebber. We houden ondertussen hout vast dat er in ons land en in Nederland nog jonge kerels en iets oudere straffe gasten zijn, die de komende weken en maanden de weg naar TCR Benelux vinden. En als we toch een kleine opmerking mogen maken, dan is die niet aan Kronos Events, de promotor, gericht, maar wel aan… de jonge Vlaamse rijders die nog iets te veel schitteren door hun afwezigheid. Hoe dan ook, met (meer) steun van de invoerders en nog enkele bijkomende teams en rijders heeft TCR een mooie toekomst.
Tussen de sprints van de TCR Benelux mag de Belcar Endurance 180 minuten lang zijn ding doen. Hier zien we 26 wagens, iets minder dan we eigenlijk hadden verwacht, laat ons zeggen tussen de 30 en 35 wagens. Maar goed, een team dat deze week afhaakt om familiale redenen, een auto die niet tijdig klaar is en nog wat betrokkenen die later instappen, het cijfer van 30 à 35 wagens, moet voor de organisatie van Circuit Zolder zeker haalbaar zijn. Ook hier kwaliteit, met heel wat nieuwe wagens, prototypes, Gt’s en toerwagens en in alle klassen quasi een mix van jonge rijders, ervaren rotten en gentlemen drivers. Het wordt een mooi seizoen, met als hoogtepunt de 24 Hours of Zolder, een race die ondertussen weer een breed publiek aanspreekt en een volle startgrid aantrekt. Ook hier één kleine kanttekening: de persinformatie die beter kan. Maar goed, laten we ons dit weekend zonder meer op de actie op de piste concentreren… en dat kan ook voor u volledig gratis!