Home > #Hoofdnieuws > TAC Rally: het woord vooraf…

TAC Rally: het woord vooraf…

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/header.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/verschueren.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/unnamed-6.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/pj-spa.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/renties-tac.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/Bert-Cornelis.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/tim-pre-tac.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/jelle1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/polle-draait.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/m-cup-klein.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/1898830_596044717141268_1302886990_o.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

De TAC rally belooft een kijkstuk te worden dat de moeite waard is. Er is al veel vooraf gezegd en geschreven. Die samenvatting vindt u hieronder, evenals de praktische info die nodig is om de rally optimaal te kunnen volgen.

  • De shakedown gebeurt traditioneel op woensdagavond, op KP De Ratte. De service vind je daar op de Guilbertlaan, aan “De Friethoek” – Wingensesteenweg,111 – 8700 Tielt
  • Het programma met de timing voor de wedstrijd op zaterdag kan u terugvinden HIER
    Voor de thuisblijvers is er rallyradio op CARAADFM 105.8 (ook streaming op internet)

DE PERSCARROUSSEL

Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) wil strijden in de kopgroep
“We zijn nog maar twee rally’s ver in het kampioenschap, dus het heeft geen zin om in Tielt al te rijden in functie van die leidersplaats. We zullen normaal wel als eerste mogen starten, maar dat is niet meteen een voordeel. In Tielt ligt altijd een laagje stof op de baan, want op de smalle baantjes is veel landbouwverkeer. Daarom liggen de proeven er ’s ochtends in de eerste ronde vaak erg glad bij. Wie als eerste start, is in het nadeel. Anderzijds zal er bij onze doortocht iets minder grind in de bochten liggen. Ik denk dat een derde of vierde plaats in de startorde ideaal is, maar we gaan ons vel duur verkopen. De TAC Rally is een compacte wedstrijd waarin je meteen mee moet zijn met de kopgroep, want een achterstand krijg je moeilijk nog gedicht. Ik wil mee zijn met Kevin Abbring en Kris Princen, mijn twee belangrijkste concurrenten. Als dat lukt, dan is alles mogelijk. Voor mij is Tielt de moeilijkste wedstrijd in West-Vlaanderen. De baantjes zijn heel smal en het asfalt is op sommige plaatsen bijzonder glad. Een foutje is snel gemaakt. Ik heb er nog nooit op het podium gestaan. ”

Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5 Evo) gaat op zoek naar de juiste afstellingen
“Hoewel de omstandigheden extreem waren in Spa, heb ik toch het gevoel dat we goed werk geleverd hebben op het vlak van de afstellingen. Het onderstuur was verdwenen, waardoor ik met meer vertrouwen aan kon vallen. In Tielt willen we een goede afstelling vinden voor droog weer. Vandaar dat de shakedown van woensdagavond belangrijk is. De eerste wedstrijden, Moorslede en Spa, heb ik gereden met Rik Snaet, die me tips kon geven over het rijden met een 4×4. Ik ben er zeker van dat het met Yves [Dewulf] ook heel goed zal lukken. Woensdagavond kan hij alvast even wennen aan de hogere snelheid in de Fiesta R5. De klassementsproeven rond Tielt zijn niet makkelijk. Het asfalt is erg glad en de grip is bijzonder wisselvallig. Vorig jaar, met de Escort RS, had ik echt moeite om vertrouwen te vinden in de remzones. De ene keer had ik overschot, terwijl het enkele remzones verder nipt kon zijn. Uiteindelijk ben ik van de baan gegaan, met nogal wat schade aan de wagen als gevolg. Na die sortie heb ik toch enig ontzag voor het parcours…Ik blijf voorzichtig. Ik wil in de eerste ronde de grip aftasten en voelen of we de juiste afstellingen hebben. Daarna kan het tempo verhoogd worden.”

Polle Geusens (Ford Fiesta R5 Evo) wil kilometers maken
“Ik viel in de Haspengouw veel te vroeg uit. Ik ben er weken niet goed van geweest. Elke dag spookte het wel eens door mijn hoofd. Ik remde misschien 5 meter te laat. We schoven even rechtdoor, maar we hadden de pech dat er op die plaats een stuk metaal in de berm stak. Dat heeft de radiator beschadigd. Bijna iedereen ging in Haspengouw wel een keer in de fout, maar voor ons was het afgelopen…Voor mij is het belangrijkste het verwerven van ervaring met de Fiesta R5. Daarom wil ik zoveel mogelijk kilometers maken. Ik zal dan ook met een veiligheidsmarge onder de voet van start gaan in Tielt. Voor mij is het belangrijkste kilometers te maken. Dat zal ook zo zijn in de Rally van Wallonië, want pas in de Sezoensrally wil ik me eens meten met de rest. De TAC Rally heeft een moeilijk parcours dat vaak onderschat wordt. Het asfalt is heel glad en je hebt helemaal geen foutmarge, want er liggen diepe grachten naast de weg. Ik ga het tempo rustig opbouwen.”

Bert Cornelis (Citroen DS3 R5) ambieert het podium
Bert Cornelis, treedt aan met het team van M-Motorhomes. “Ik denk dat ik een redelijke kans heb op een podiumplaats. Let wel, ik sta pas voor de tweede keer aan de start met deze wagen, het is dus moeilijk een pronostiek te maken want een echt referentiepunt heb ik niet. Maar in Tielt kunnen we altijd iets meer! Als we gespaard blijven van pech dan moet ik het tempo van de top 3 kunnen volgen. En niet lek rijden natuurlijk. Dat gevaar is altijd aanwezig in Tielt want we gebruiken de grachten om de bochten af te snijden. In Tielt is de moeilijkheid dat er veel wisselingen van asfalt zijn. Dat moet je goed kunnen lezen. Het is in wezen een beetje zoals Ieper. Soms is er veel grip, soms is het uiterst glad. Dat moet je kunnen inschatten. Maar we hopen vooral op een leuk weekend, zonder schade en zonder kosten! Het resultaat is van minder belang. Maar ik was hier al 4de, 5de en 6de…Het wordt wel eens tijd dat ik een podium haal in Tielt.”

Tim Van Parijs (Porsche 997 GT3) op zoek naar de zege in GT
een zege die hij zeker niet cadeau zal krijgen, want meervoudig GT-kampioen Chris Van Woensel neemt voor de gelegenheid het stuur over van Jochen Claerhout in de Croky Porsche. Met de tractie van de Porsche, zal Van Woensel ongetwijfeld toptijden rijden, zeker nu hij in de winning mood is na zijn zege in de Franse champagnestreek met zijn Mitsubishi Lancer WRC05. Ook Claudie Tanghe, die voor de gelegenheid de Degro 997 GT3 zal besturen, heeft in het verleden zijn snelheid al bewezen met een Porsche, terwijl Chris Debyser zijn grijs-rood exemplaar op nationaal niveau zal presenteren. Deze vier Porsches worden bijgestaan door JT Motors uit Ieper. Zij krijgen weerwerk van Henri Schmelcher met zijn rode 997 GT3 en van de Brit Darren Taylor in een 996 GT3.

JUNIORS : Jelle Vermeire (Ford Fiesta R2T) op bekend terrein
De TAC Rally is bekend terrein voor onder andere Jelle Vermeire, die de strijd aan wil gaan met favoriet Guillaume de Mevius. De winnaar van de Spa Rally en tevens de laureaat van de Junior Award in Spa, Romain Delhez, is niet van de partij. Zonder de leider in het Junior BRC aan de start, wordt de favorietenrol doorgeschoven naar Guillaume de Mevius in de Peugeot van het RACB National Team. Tot slot is de TAC Rally het toneel van het grote debuut van Achiel Boxoen in het Belgisch rallykampioenschap. De zoon van Joost werd gekozen door Skoda België om in de voetsporen te treden van Freddy Loix als piloot van de officiële Skoda Fabia R5. In Tielt zal Boxoen, die een intensief leertraject volgt onder leiding van Freddy Loix, aan de start komen met de Opel Adam R2 van J-Motorsport die vorig jaar nog door Amaury Molle werd bestuurd.

HISTORIC : Paul Lietaer favoriet in sterk veld
Met de Subaru Legacy RS is Paul Lietaer de topfavoriet van de TAC Rally. Hioj zal weerwerk krijgen van Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth). Ook Frank Baert presenteert zijn nieuwe Sierra Cosworth, maar dan een vierdeurs met enkel achterwielaandrijving. We mogen ons ook opmaken voor een strijd tussen de top BMW’s M3 van Robin Maes en Didier Vanwijnsberghe. Tom Van Rompuy kiest deze keer voor een Opel Ascona 400, net als de leider in het kampioenschap, Stefaan Prinzie, en Rainer Hermann, de snelle veteraan uit de Oostkantons. De krachtige Porsches van Glenn Janssens en Patrick Mylleville behoren tot de outsiders, net als de spectaculaire Ford Escorts van kampioen Dirk Deveux en Gunther Monnens, de winnaar van de openingswedstrijd in Haspengouw.

BMW M-CUP : Dwars spektakel gegarandeerd
Met twaalf BMW’s aan de start, is deze merkencup voor amateur-piloten opnieuw een voltreffer. Het is uitkijken naar de nieuwe BMW 1M van thuisrijder Kurt Braeckevelt en naar de chrono’s van Thierry Cokelaere, de garagehouder uit Oostrozebeke, met zijn 420-pk sterke BMW 1M. Stevige concurrentie voor titelverdediger Franky Boulat en de Nederlander Wim Muilwijk. Maar ook Chris Algoedt, Bert Truyens, Wim Lootens, Brecht Hoorne en Jens Maes mogen we niet vooraf kansloos achten.

PINTO CUP : Van Wanseele in zijn achtertuin
Koen Verhaeghe verdedigt zijn leidersplaats in het kampioenschap en mag vooral zware tegenstand verwachten seizoensdebutanten Jeroen Van Wanseele en Rik Vannieuwenhuyse. Koen Verhaeghe kan meteen een goede zaak doen in Tielt, net zoals Franklin Temperville -tweede in Hannuit -, want Sam Warnez verschijnt niet aan de start na zijn opgave in Hannut en ook Christof Anckaert laat de TAC aan zich voorbij gaan. Rik Vannieuwenhuyse, Arthur Kerkhove en Jeroen Van Wanseele maken hun seizoensdebuut. Vooral voor Van Wanseele is de rally van Tielt heel speciaal, want de tweevoudige kampioen staat dagelijks op met zicht op de Poelberg. “Ik rij heel graag in Tielt. Ik passeer bijna dagelijks over een deel van de proef rond de Poelberg, dus het is echt wel iets speciaals. Het is de derde keer dat ik aan de start sta, maar ik blijf echt genieten van de proeven. Ik wil winnen. Als het droog is, denk ik dat het ontzettend hard zal gaan. Voor mij mag het een beetje nat liggen.”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
BRC Historic: Rainer Hermann op puntenjacht in South Belgian Rally
BRC Junior: forfait van Jonas De Wilde. Wie scoort er zaterdag?
BRC South Belgian: met opnieuw een zeer mooi deelnemersveld onder aanvoering van Maxime Potty
BRC South Belgian: evenwichtig startveld in VHRS 65 en 50

Leave a Reply